06 – 39 57 55 50

Zelf weer in de schoolbanken!

Sinds twee weken volg ik een cursus Portugees. In het voorjaar ga ik voor twee maanden naar Portugal om een boek te schrijven voor startende docenten over lesgeven. Ik wil graag iets kunnen uitwisselen met de locals aldaar, dus leek mij een cursus Portugees voor beginners een goede start.

En daar zat ik dan op een dinsdagavond met 13 andere cursisten in een lokaal allemaal op veilige afstand. Ik was verwachtingsvol, maar ook gespannen. De les werd gegeven door een native Portugese docente Susana die al een aantal jaren in Nederland woont. Wat werkte nu goed voor mij als student in deze eerste les?

  1. Susana zorgde voor een warm welkom. Bij binnenkomst in het lokaal stond er een YouTube-filmpje op van een liedje van Blø Bløf en Portugees? Mij ontging de link totdat opeens Christina Branco in beeld kwam die als gast een deel van het lied in het Portugees zong. Wat was het heerlijk om met deze muziek plaats te nemen terwijl er ook nog direct de link werd gelegd met de inhoud van de cursus. Mijn positieve stemming werd alleen nog maar vergroot.
  1. Susana leerde snel de namen. Al vrij snel starten we met een namenrondje aan de hand van vier vragen, natuurlijk in het Portugees. Na het voorbeeld van de docente was het onze beurt aan de hand van voorbeeldzinnen op het bord. Na een aantal deelnemers herhaalde de docent de namen van de cursisten en dit deed zij keer op keer. Binnen de kortste keren kende ze de namen van de hele groep. Wat prettig om in de les direct bij naam genoemd te worden. Ik voelde mij direct gezien.
  1. Susana stelde gerust door zelfonthulling. Ik vind Portugees geen makkelijke taal om te leren, vooral de uitspraak vind ik lastig en ik was hier gespannen over. Totdat de docente na 15 minuten aan ons vroeg: ‘Jullie hebben mij nu 15 minuten in het Nederlands horen praten. Ik maak veel grammaticale fouten, maar hebben jullie mij allemaal kunnen volgen?’ Dit beaamde de hele groep waarop de docente zei: ‘Uiteindelijk gaat het om je woordenschat en het lef hebben om te spreken, de grammatica is van onder geschikt belang’. Zij zelf was het levende bewijs. Dit gaf mij ook vertrouwen in een goede afloop.
  1. Susana zorgt voor huiswerk dat stimuleert. Natuurlijk krijgen wij huiswerk want het leren van een nieuwe taal vraagt om oefening en herhaling. Opvallend vind ik de diversiteit aan opdrachten die ik kan doen. Luisteroefeningen, conversatie, invuloefeningen etc. Het houdt mij gemotiveerd. Na het vaste huiswerk staat er de charmante opmerking ‘als er nog tijd is…’ waarmee je uitgenodigd wordt om nog meer te doen. Je begrijpt dat ik al deze oefeningen ook iedere keer doe.

Ik ben benieuwd wat jij in je eerste les met een nieuwe groep allemaal doet om hen een warm welkom te geven. Laat het mij weten? Ik laat jullie natuurlijk weten hoe het in het vervolg van mijn cursus gaat.