06 – 39 57 55 50

Wat leer jij (van) andere docenten?

Ken je het programma ‘Honderd dagen voor de klas’? Echt een aanrader. Twee zij-instromers lopen 100 dagen stage op een middelbare school in Lelystad. De twee docenten in spé (Meneer Veul en Meneer ten Besten) zetten hun eerste schreden op het docentenpad en zoals zij zelf aangeven is dit een weg ‘met hobbels en gaten en soms een prettig uitzicht’.

Net als in het programma Dreamschool zie je dat het bij lesgeven om zo veel meer gaat dan alleen kennisoverdracht. Haarscherp laten de makers zien wat je als docent voor elkaar moet krijgen voordat je überhaupt aan de inhoud toekomt. De ervaringen, tips en trucs van ervaren docenten hierover vind ik zeer waardevol. De setting is die van een middelbare school maar de adviezen zijn ook goed bruikbaar binnen het beroepsonderwijs. Ik citeer een aantal tips.

Tip 1 De relatie gaat altijd voor de prestatie
Maak contact met je studenten en bouw een band met ze op. Toon interesse en laat ook jezelf zien. Het is een belangrijke voorwaarde voor effectief leren.

Tip 2 Ben streng voor de groep en empathisch voor het individu
Ben duidelijk over wat de regels zijn en handhaaf deze ook. Heb daarnaast oog en oor voor iedere individuele student. De groep gaat echter altijd voor het individu.

Tip 3 Jij creëert de veiligheid in de groep
Het is jouw taak als docent dat iedere student in de groep tot zijn recht komt en kan leren. Dit kan alleen als er in de groep een bepaalde veiligheid is en het creëren van die veiligheid hangt voor het merendeel van jou af. Het gaat om afspraken maken en deze handhaven.

Tip 4 Je kunt altijd opnieuw starten
Mocht je ontevreden zijn over de samenwerking met een groep dan is er altijd de kans om de volgende les opnieuw te starten. Benoem expliciet wat de les met jou heeft gedaan en welk gevoel je eraan hebt overgehouden. Check bij de groep en kom met nieuwe afspraken om de samenwerking beter te laten verlopen.

Tip 5 Leg de verantwoordelijkheid ook bij de groep
Is het lastig je les te starten omdat iedereen nog druk aan het kletsen is of gaan de studenten tijdens een opdracht maar niet aan het werk? Spreek ze aan op hun verantwoordelijkheid door vragen te stellen. Eén docent legde heel mooi de verantwoordelijkheid bij de groep ‘Vertellen jullie mij wanneer ik kan starten?’/’Ik wil graag dat jullie aan het werk gaan, hoe gaan jullie dat voor elkaar krijgen?’. En dat werkte!

Het programma laat goed zien wat collega’s van elkaar leren. Klik https://www.npostart.nl/100-dagen-voor-de-klas/VPWON_1297591 om de serie van zes afleveringen te bekijken.

Wij horen graag wat jij leert van jouw collega’s en andersom. Laat ons de belangrijkste tip weten die jij ooit hebt gekregen en een belangrijke tip die jij zelf geeft aan collega’s. Laat je tips achter op de LinkedIngroep docenten in het beroepsonderwijs: https://www.linkedin.com/groups/13522410/ Met elkaar bouwen we zo aan een mooie basis van goede lespraktijken.

Nog geen lid van deze groep? Geen probleem. Doe dan direct een lidmaatschapsverzoek.