06 – 39 57 55 50

Vijf tips voor online-onderwijs

Heb jij ook al je eerste les online gegeven? Hoe is dit bevallen? Ikzelf heb de afgelopen twee weken meerdere bijeenkomsten online gedaan en ik was daar best tevreden over. Het valt mij op hoe snel ik en de docenten gewend zijn om een bijeenkomst vanuit huis te doen en ook hoe effectief online werken met elkaar kan zijn. Ik geef je graag vijf tips waarmee je jouw onlinebijeenkomsten nog effectiever kunt maken of je nu werkt met MS Teams, Zoom of een ander programma.

1. Maak heldere samenwerkingsafspraken. Bij een grote groep werkt het vaak goed om de studenten hun microfoon en camera uit te zetten zodat er rust is. Bij een kleine groep hoeft dit niet, maar geef dan wel aan hoe een student het woord kan nemen. Dit kan door een hand op te steken of door een icoon aan te klikken in de chatfunctie (anoniemer). Ben duidelijk in hoe jij wilt dat de omgangsvormen zijn.

2. Geef expliciet aan wat jullie gaan doen in deze bijeenkomst, wat het doel is en hoelang de sessie duurt. Op deze manier weten de studenten waar ze aan toe zijn. Schakel dan pas over naar de inhoud.

3. Wissel leeractiviteiten met elkaar af. Zo kun je eerst een korte uitleg geven, daarna een opdracht die weer gevolgd wordt door feedback. Belangrijk is dat je een beroep doet op verschillende vaardigheden bij de studenten. Daarnaast raad ik aan om studenten zelfstandig een opdracht te laten uitvoeren waarvoor ze even niet online actief hoeven te zijn. Het constant online aanwezig zijn en dus ook aandacht moeten hebben vereist focus en daar zit een tijdslimiet aan.

4. Beloon studenten om hun deelname. Dit kan door bijvoorbeeld hun berichten te liken of een hartje te geven in de chat en door te zien welke stappen ze maken. Succeservaringen zijn belangrijk omdat deze bijdragen aan de motivatie om te blijven leren en dat is in deze tijd nog belangrijker.

5. Vraag om feedback. Laat studenten aangeven wat er goed en minder goed werkte in de sessie. Vertel ook jouw ervaringen en geef aan wat je de volgende keer anders gaat doen of geef dit bij de start van de volgende bijeenkomst aan.

Tot slot nog even dit. Realiseer je dat functie altijd voor de vorm gaat. Ga altijd terug naar het doel van de bijeenkomst (wat wil je dat studenten weten, snappen en kunnen?) en zorg dat dit aansluit bij de leeractiviteiten en de toets. Kijk dan welke (online) vorm hierbij past. Wees dus eerder doelgericht dan toolgericht en houd het simpel.

Heb jij nog andere tips waarmee je jouw collega’s verder kunt helpen? We horen ze graag.