06 – 39 57 55 50

De Docentenacademie

Alard Joosten

Alard Joosten

Mijn hele werkleven ben ik al geboeid door gesprekken. De kiem werd hiervoor gelegd tijdens mijn studie Nederlands, waarbij mijn interesse vooral uitging naar mondelinge interactie. Mijn promotieonderzoek richtte zich vervolgens op huisarts-patiëntcommunicatie. Vervolgens ben ik vaardigheidstrainingen voor diverse onderwijsinstellingen gaan ontwikkelen en verzorgen. Gaandeweg raakte ik steeds meer gefascineerd door de verschillen in aanpak van docenten en trainers en de effecten daarvan op deelnemers en studenten. Ik ben mij gaan certificeren als trainer en heb uiteindelijk in 2009 mijn eigen trainingsbedrijf opgezet. Sinds 2015 werk ik samen met Saskia van Laar in De Docentenacademie. In 2017 ben ik gecertificeerd als docentopleider.

Ik vind het de kunst om jou als docent nieuwe mogelijkheden aan te reiken waardoor jij jouw repertoire kunt uitbreiden om studenten effectief aan het leren te krijgen. Er zijn veel mogelijke wegen en manieren om dit te doen. Het is belangrijk dat je als docent weet en ervaart wat, gezien het doel, daarvan de effecten zijn. Het trainen voor een marathon is ook iets anders dan het trainen voor de 100 meter. Ik begeleid jou vanuit plezier op alle afstanden die er mogelijk zijn.

Saskia van Laar

Saskia van Laar

Ontwikkeling door samenwerking vormt de rode draad sinds mijn studie. Oorspronkelijk richtte ik mij als bestuurskundige op de ontwikkelingssamenwerking op macroniveau door in het buitenland te werken. Steeds meer zag ik het belang in van goed onderwijs. Toen ben ik teruggekeerd naar Nederland om van hieruit een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van mensen. Vanuit de voorlichtingshoek heb ik mij gaandeweg ontwikkeld en gecertificeerd tot trainer, docent, docentopleider, interim-manager en projectleider op diverse hogescholen en commerciële trainingsbureaus. In 2013 richtte ik mijn eigen trainingsbureau op en sinds 2015 werk ik samen met Alard Joosten in De Docentenacademie.

Grootste plezier ervaar ik wanneer jij kunt zeggen: ‘nu begrijp ik wat mijn verantwoordelijkheid is’ en jij van daaruit zelf gaat experimenteren hoe deze verantwoordelijkheid vorm te geven. Mijn motto? ‘Tompoes verzin een list’. Onderwijs kun je nog zo goed voorbereiden, maar ter plekke gaat het vaak anders dan gedacht. Hoe groter je gereedschapskist dan is, hoe flexibeler je kunt omgaan met onverwachte situaties.

Anda van Steinvoorn

Anda van Steinvoorn

Plezier in leren en contact met studenten, dat zijn de drijfveren die zo’n 20 jaar geleden hebben gemaakt dat ik voor het vak van docent, en later trainer, heb gekozen.

Deze twee ingrediënten waren voor een aantal jaren genoeg om het vak uit te oefenen. Tot het mij ging vervelen omdat ik vaak op dezelfde manier les gaf. Ik werd er moe van, en het plezier verdween. Zo ontdekte ik dat het belangrijk is dat ik mijzelf als professional blijf ontwikkelen, zowel in de didactiek, als in de pedagogiek, en ook in het zien van mijzelf als docent/trainer. Wat is mijn aandeel in het wel of niet slagen van een les, wat heb ik goed gedaan en waar kan ik mijzelf in verbeteren?

Er is een wereld voor me opengegaan, ik ervaar nog iedere dag hoe belangrijk het is dat ik in mijn professionele rol niet alleen anderen de mogelijkheid tot leren bied, maar ook zelf blijf leren. Door tijd te nemen om te reflecteren en op zijn tijd ruimte te maken voor scholing en bijscholing.

Die parallelle processen, plezier in het leren van anderen en in het leren van mijzelf, hebben er toe geleid dat ik nu docenten begeleid in hun leerprocessen en daarnaast nog graag zelf voor de klas sta.

Vincent van Tongeren

Vincent van Tongeren

Jaren geleden las ik in een verbeterplan van een HBO instelling allerlei SMART doelstellingen om  de “ Kwaliteit van de Kwaliteitszorg” te verhogen. Dat gaf te denken …

Zou de kwaliteit van het onderwijs verworden zijn tot iets meetbaars dat alleen nog maar in management-taal uitgedrukt kan worden? In een Master thesis ben ik  zelf op onderzoek gegaan. Mijn conclusie was dat de kwaliteit van het onderwijs inderdaad deels vast te leggen is in cijfers en maatstaven, maar veel belangrijker: ik zag in mijn onderzoek dat kwaliteit vraagt dat je het daar vooral voortdurend met elkaar over moet hebben en dat je alleen aan kwaliteit kunt werken door het voortdurend te willen blijven ontwikkelen. Er zullen altijd nieuwe inzichten ontstaan met een opdracht daartoe. Én: Kwaliteit van onderwijs wordt in de klas gemaakt!

In de afgelopen 15 jaar mocht ik mij vanuit heel diverse rollen met de kwaliteit van het onderwijs in het HBO bemoeien en is dit mijn drijfveer geworden. Als interimmanager, projectleider, docent, coach en trainer, zoek ik dan ook altijd naar hoe mensen zich kunnen blijven ontwikkelen (want dat verhoogt de kwaliteit), hoe ze hun autonomie kunnen waarmaken en hun competenties het beste kunnen inzetten. Wat ik daarbij inzet? De kunst van het vragen stellen, uitdagen en nieuwsgierig maken. Wat mij betreft de motor van iedere volgende stap in je ontwikkeling.

Jonna Vis

Jonna Vis

‘1000 Gulden voor degene die een sociale wetmatigheid kan bedenken.’ Een gevleugelde uitspraak van één van mijn sociologiedocenten aan de universiteit.

En dat geldt ook voor het onderwijs: er is niet één aanpak die het beste werkt, want elke les is anders.

Hoe een les verloopt hangt af van verschillende factoren: wie zitten er in de klas, wat zijn ieders (leer)behoeften, hoeveel tijd heb ik, wat is het onderwerp, op welk tijdstip geef ik les en ga zo maar door. Het is onmogelijk om al deze factoren van tevoren te voorspellen. En daarom vraagt lesgeven veel improvisatievermogen en creativiteit.

Ik geef al jaren met veel plezier les binnen het hoger beroepsonderwijs en ik vind het een mooie uitdaging om voor iedere les werkvormen te vinden die aansluiten bij de leerdoelen en de doelgroep. De ervaringen die ik opdoe, neem ik mee in mijn begeleiding.

Bij lesgeven komen verschillende aspecten samen: vakkennis, verbale en non-verbale communicatie, gastheerschap, samenwerken, groepsdynamiek en didactiek.

Graag kijk ik met je vanuit deze invalshoeken naar jouw manier van lesgeven. Daarbij gaan we op zoek naar een aanpak die voor jou het best werkt. Met als doel: samen met jouw studenten nog beter onderwijs neerzetten!

Marjolein Koopmans

Marjolein Koopmans

Nieuwsgierigheid is wat mij kenmerkt. Nieuwsgierig naar wat studenten prikkelt om te leren en hoe je daar als docent actief op in kunt spelen. Want hoe voorkom je dat Instagram interessanter is dan jouw les? Hoe zorg je ervoor dat een leerteam van én met elkaar leert? Situaties die ieder om een eigen werkwijze vragen.

Tien jaar heb ik gewerkt als adviseur en communicatiemanager bij onder andere KPMG Consulting. Na een aantal jaren in Puerto Rico en Curaçao te hebben gewoond en gewerkt, maakte ik de overstap naar het hoger beroepsonderwijs. Ik bleek internationale studenten te boeien door mijn commerciële praktijkervaring.

Ik raakte geïnteresseerd in hoe iedere klas of individuele student om een andere benadering vraagt, en hoe je daar als docent op in kunt spelen. Zo heb ik  het certificaat didactische vaardigheden hbo-docent behaald en heb ik mij verder ontwikkeld als didactisch expert.

Ik geef nog steeds met veel plezier les en zet mijn enthousiasme en praktijkervaring in om docenten(teams) te helpen met lesgeven. Of het nu gaat om het begeleiden van interculturele leerteams, het integreren van nieuwe digitale lesmethoden of het geven van constructieve feedback aan studenten. Ik wil graag met jullie aan de slag om voor iedere onderwijssituatie de juiste aanpak te vinden.

De Docentenacademie
Maliesingel 9
3581 BB Utrecht

06 – 39 57 55 50
KVK 65338650
NL 97 TRIO 0391 1281 91

De Docentenacademie
Maliesingel 9
3581 BB Utrecht

06 – 39 57 55 50
KVK 65338650
NL 97 TRIO 0391 1281 91