Wie zijn wij? De trainers van De Docentenacademie

Alard Joosten

Met weinig kennis en ervaring ben ik ooit gestart als met lesgeven binnen het hoger onderwijs. Gaandeweg heb ik mij als docent ontwikkeld door vooral te ervaren wat didactisch werkt en wat niet met een groep studenten. Na meer dan 20 jaar onderwijservaring heb ik in 2015 De Docentenacademie opgericht en heb ik mij als docentopleider gecertificeerd. Ik heb mij vooral verdiept in motivatie van studenten en wat jij als docent kunt doen om studenten te stimuleren tot leren. Dit heeft geresulteerd in mijn boek ‘Studenten verleiden tot leren’. Ik vind het de kunst om jou als docent nieuwe mogelijkheden aan te reiken waarmee jij jouw repertoire uitbreidt om studenten effectief aan het leren te krijgen. Er zijn veel mogelijke wegen en manieren om dit te doen. Het is belangrijk dat je als docent weet en ervaart wat, gezien het doel, de effecten van je handelen zijn. Het trainen voor een marathon is ook iets anders dan het trainen voor de 100 meter. Ik begeleid jou vanuit plezier op alle afstanden die er mogelijk zijn.

Icons

Ellen Steijvers

Leren, ontwikkelen en nieuwe uitdagingen aangaan vind ik het leukste wat er is. Dit wil ik vooral samen met jou of jullie doen. Elkaar uitdagen, elkaar prikkelen, reflecteren en een stap verder brengen. Dertien jaar heb ik gewerkt binnen een hogeschool op het gebied van onderzoek, internationalisering en masteropleidingen. Na mijn proefschrift over cultuur van besturen in de financiële sector ben ik les gaan geven over governance en onderzoek bij de masteropleidingen van de Bestuursacademie. Daarnaast begeleid ik onderwijsorganisaties, gemeentes en bedrijfsleven in verandertrajecten en governancevraagstukken. Vanuit mijn eigen ervaring als onderzoeker en promovendus ondersteun ik promovendi en begeleid ik intervisies. Ik vind het daarbij vooral leuk om allerlei interactievormen in te zetten om jou als promovendus te helpen inzichten te verkrijgen.   De uitdaging vind ik altijd om te puzzelen hoe ik jou het beste kan begeleiden bij een ingebrachte casus. De methodiek zoeken die past bij jou en bij jouw vraag. De juiste vragen stellen waardoor jij gaat reflecteren. Het mooiste vind ik te zien dat het jou raakt. Dan gebeurt er echt iets waardoor je anders naar jouw vraag en jezelf gaat kijken. Er ontstaat beweging.

Wil jij jezelf en/of anderen in beweging zetten? Ik kijk met veel enthousiasme uit om die beweging te realiseren.

Ellen

Inge Rozendal

Ik ben gepassioneerd over het begeleiden van innovatietrajecten en het ontwikkelen van nieuwe onderwijsmethoden en -praktijken die beter aansluiten bij de behoeften van studenten en de wereld van nu. In mijn gesprekken met docenten en docententeams staat altijd de vraag centraal: wat wil je precies bereiken met je onderwijs? En: hoe past dat in deze wereld, bij je studenten, de huidige technologieën en je team? In die zoektocht wil ik jou of jullie graag ondersteunen. Ik ben gespecialiseerd in toetsing en curriculumontwerp. Mijn belangrijkste focus is om het uiteindelijke doel van jouw onderwijs te begrijpen en te achterhalen wat studenten motiveert om te leren en te groeien in jouw specifieke context en hoe toetsing en onderwijs daar het beste omheen georganiseerd kan worden.  Daarnaast train en beoordeel ik docenten voor hun basiskwalificatie (in het Engels en Nederlands) voor verschillende instellingen en ben ik de voorzitter van een toetscommissie waarin we de toetsing van een master en twee bachelors monitoren.  Hoewel ik voornamelijk in Nederland werk, woon ik in Thailand met mijn gezin. Ik ga graag (online) met jou of jullie aan de slag.

Inge

Jonna Vis

Als je dezelfde les aan twee verschillende groepen geeft, kan het bij beide anders uitpakken. Hoe een les verloopt hangt af van verschillende factoren: wie zitten er in de klas, wat zijn hun (leer)behoeften, hoeveel tijd heb ik, wat is het onderwerp, op welk tijdstip geef ik les en ga zo maar door. Het is onmogelijk om al deze factoren van tevoren te voorspellen. En daarom vraagt lesgeven veel improvisatievermogen en creativiteit.

Bij lesgeven komen verschillende aspecten samen: vakkennis, didactiek, verbale en non- verbale communicatie, samenwerken en groepsdynamiek. Graag kijk ik samen met je vanuit deze invalshoeken naar jouw manier van lesgeven of begeleiden. Daarbij gaan we op zoek naar een aanpak die voor jou het best werkt. Met als doel: samen met jouw studenten nog beter onderwijs neerzetten!

Jonna Vis

Marjolein Koopmans

Nieuwsgierigheid is wat mij kenmerkt. Nieuwsgierig naar wat studenten prikkelt om te leren en hoe je daar als docent actief op in kunt spelen. Want hoe voorkom je dat Instagram interessanter is dan jouw les? Hoe zorg je ervoor dat een leerteam van én met elkaar leert? Hoe geef je effectieve feedback aan een student? Situaties die ieder om een eigen werkwijze vragen. Tien jaar heb ik gewerkt als adviseur en communicatiemanager bij onder andere KPMG Consulting. Na een aantal jaren in Puerto Rico en Curaçao te hebben gewoond en gewerkt, maakte ik de overstap naar het hoger beroepsonderwijs. Ik bleek internationale studenten te boeien door mijn commerciële praktijkervaring. Ik raakte geïnteresseerd in hoe iedere klas, team of individuele student om een andere benadering vraagt, en hoe je daar als docent op in kunt spelen. Zo heb ik het certificaat didactische vaardigheden hbo-docent behaald en heb ik mij verder ontwikkeld als didactisch expert, docententrainer en -coach. Ik geef nog steeds met veel plezier les en zet mijn enthousiasme en praktijkervaring in om docenten(teams) te helpen met lesgeven. Of het nu gaat om het begeleiden van interculturele leerteams, het motiveren van studenten, het inspelen op hoe studenten verschillend leren of leiding nemen als docent. Ik wil graag met jullie aan de slag om voor iedere onderwijssituatie de juiste aanpak te vinden.

Marjolein Koopmans

Wil je meer weten?

Bekijk ons aanbod of neem contact op.