404 Pagina niet gevonden

Help jezelf op weg met onze blog

  1. Effectieve peerfeedback (deel 2): kunnen studenten het?

    Effectieve peerfeedback (deel 2): kunnen studenten het?

    In mijn vorige blog noemde ik drie belangrijke voorwaarden voor effectieve peerfeedback: 1. veiligheid en vertrouwen in de groep; 2. ervaren studenten het belang: willen ze het?; 3. hebben studenten de vaardigheid in huis: kunnen ze het? Ik ga nu in op deze laatste voorwaarde. Het geven van feedback is een vaardigheid die je studenten moet aanleren of trainen wil je effectieve feedback krijgen.

    6 maart 2024

  2. Effectieve peerfeedback vraagt iets van jou als docent (deel 1)

    Effectieve peerfeedback vraagt iets van jou als docent (deel 1)

    In veel opleidingen is het gemeengoed dat studenten feedback op elkaars werk geven. Het mes snijdt daarbij aan twee kanten is het idee. Enerzijds krijgt de ontvanger feedback van een gelijke waardoor de feedback vaak kritisch wordt bekeken. Het dwingt tot nadenken en discussie. Anderzijds heeft de feedback ook effecten op de gever aangezien de student hierdoor meestal scherper naar zijn eigen werk gaat kijken. Een geweldig leereffect, maar vaak is de realiteit anders.

    5 februari 2024

  3. ‘Is dit voldoende?’, de meest gehoorde feedbackvraag van studenten

    ‘Is dit voldoende?’, de meest gehoorde feedbackvraag van studenten

    Het is belangrijk om studenten regie te geven bij feedback. Daarmee worden zij immers medeverantwoordelijk voor hun eigen leren. Eén van de manieren om dit te bewerkstelligen is om studenten als eerste te vragen welke feedbackvragen zij hebben naar aanleiding van hun prestatie. Dit veronderstelt echter dat studenten een adequaat antwoord op deze vraag hebben. Dat blijkt in de praktijk helaas nogal tegen te vallen.

    9 januari 2024