06 – 39 57 55 50

Hoe zet je studenten in een successpiraal?

Een aantal jaren geleden ben ik begonnen met hardlopen. Ik startte met een rondje van 15 minuten in de buurt van mijn huis. Mijn techniek werd langzamerhand beter en mijn uithoudingsvermogen groter. Ik breidde mijn rondje uit en ik heb mij aangemeld voor een wedstrijd van 10 kilometer die ik goed uitliep. Om vervolgens een volgende stap te zetten naar 10 Engelse mijl en zo verder. Inmiddels loop ik een aardige halve marathon. Steeds groeide mijn geloof in eigen kunnen doordat ik positieve resultaten behaalden en ik van daaruit een volgende stap nam.

Wanneer je iets wilt leren, is het opdoen van succes belangrijk. Immers, daardoor groeit je zelfvertrouwen en ben je bereid een volgende stap te nemen. Dit geldt natuurlijk ook voor jouw studenten. Ook zij leren hun beroep in stappen waarbij jij hen begeleidt. Mede door jouw hulp en feedback stimuleer je studenten om hun volgende stap te nemen. Aan jou de taak om studenten succes te laten ervaren waardoor ze geloof in eigen kunnen krijgen en gemotiveerd en uitgedaagd worden en om verder te leren. Maar hoe je dat? Hoe zet je studenten vanaf dag één in een successpiraal? Wij geven je vijf tips.

1. Stel het leren centraal in plaats van het weten. Studenten zien dan in dat ze kunnen groeien en dat kennis en kunde geen aangeboren eigenschappen zijn.

2. Geef studenten taken en opdrachten die ze aan kunnen. Wanneer je opdrachten geeft die te makkelijk zijn voor studenten dan leidt dit vaak tot verveling en frustratie. Overschatting kan echter hetzelfde effect hebben. Schat op basis van de voorkennis in wat het niveau is van je studenten is. Heb je geen idee? Toets dan aan het begin de kennis en kunde van je studenten.

3. Complimenteer studenten expliciet. Geef studenten positieve feedback op zowel hun proces als hun resultaat. Geef concreet aan wat je gezien, gelezen of gehoord hebt en relateer dat aan de beoordelingscriteria. Vier het succes!

4. Geef je feedback niet op gemaakte fouten. Wanneer je studenten feedback geeft, relateer deze dan altijd aan de beoordelingscriteria en geef feedback op de vooruitgang en hoe een student vervolgens aan de criteria kan voldoen (feed forward).

5. Geloof in je eigen kunnen als docent. Als jij uitstraalt dat je kunt leren en groeien naar je studenten dan zul je hen ook inspireren om aan de slag te gaan.