06 – 39 57 55 50 info@dedocentenacademie.nl

Hoe geef je effectieve feedback op concepten van studenten?

De laatste fase van het studiejaar is aangebroken. Afstudeerstudenten zijn bezig met het schrijven van hun conceptrapporten. Aan jou de uitdagende taak om hierop schriftelijke feedback te geven. Dat is best een klus. Zorg altijd voor een korte samenvatting van je feedback. Benoem twee algemene plus- en twee verbeterpunten zodat de student in een oogopslag weet wat er schort aan zijn concept.

Zorg daarna voor nog een gesprek naar aanleiding van je feedback. Schriftelijke feedback kan namelijk best hard overkomen. Het staat er zwart op wit. Daarnaast heb je ook geen idee hoe de feedback begrepen of geïnterpreteerd wordt en wat de student er vervolgens mee gaat doen. Dit betekent niet dat je in het gesprek dat volgt de feedback nog eens dunnetjes gaat over doen. Integendeel. Het belangrijkste is om te weten of de feedback begrepen is, hoe hij is overgekomen en wat de student er vervolgens mee gaat doen.

Gebruik de volgende aandachtspunten voor een gesprek naar aanleiding van je schriftelijke feedback.

Vooraf

Wanneer je de feedback naar de student mailt, vraag je hem voor het gesprek de feedback te lezen en met vragen te komen.

Tijdens het gesprek

Bij de start van het gesprek vraag je of de student de feedback heeft doorgenomen. Zo niet, dan laat je hem dit alsnog doen. Check vervolgens welke vragen de student heeft naar aanleiding van de feedback. Kijk welke vragen echt relevant zijn en welke antwoorden bekend mogen worden verondersteld (‘Dat weet je zelf wel, denk ik’).

Vervolgens werk je altijd met de driesprong:

  1. Sprong 1: Check of de student de feedback begrepen heeft
  • Vraag wat de belangrijkste punten zijn die hij meeneemt
  • Vul aan als belangrijke zaken vergeten worden
  • Focus ook op wat goed gaat (successen!)
  1. Sprong 2: Check bij de student hoe het was om deze feedback te lezen
  • Geef gevoelreflecties

‘Ik hoor dat je teleurgesteld bent’ of  ‘Je klinkt opgelucht’

  • Ondersteun de student wanneer hij onzeker is
  1. Sprong 3: Check wat hij gaat veranderen
  • Laat hem een verbeterplan maken

Door deze manier van werken laat je de regie zo veel mogelijk bij de student. Jouw rol is om de feedback, waar nodig, te verhelderen of aan te vullen en de student te ondersteunen afhankelijk van zijn reactie op de feedback.

Ik wens je veel plezier en succes met het geven van feedback op de concepten.