06 – 39 57 55 50

De successpiraal: werken met herkansingen

Meerdere keren heb ik een training presenteren gegeven. Studenten kregen onder meer uitleg over diverse presentatieaspecten, kregen goede en slechte voorbeelden te zien en moesten natuurlijk zelf presenteren met als doel om daar zelf beter in te worden. In 10 minuten moesten zij een presentatie verzorgen die voldeed aan de opgestelde beoordelingscriteria en na afloop kregen zij van mij en een paar collega-studenten feedback. De feedback van de studenten bleef beperkt tot een plus en een min op een van de toebedeelde criteria. Ik gaf vervolgens nog overall feedback. Studenten herkenden zich vaak in de feedback en namen zich voor deze de volgende keer toe te passen. Iedereen blij zou je denken? Toch knaagde er iets…en wel twee zaken.

Het eerste was dat studenten nu wel wisten wat zij anders moesten doen maar dat het de vraag is of zij dit nu ook zouden kunnen? Inzicht leidt niet altijd tot beter worden in. Presenteren moet je doen, het is een vaardigheid. Het tweede dat knaagde, was dat ik het idee had dat studenten meer het gevoel overhielden dat zij gefaald hadden door al die feedback met tips dan dat zij er beter in geworden waren. We onthouden nu eenmaal meer van wat we niet kunnen en dat zijn ook nog eens steeds de laatste woorden. Hebben de studenten na deze ervaring nu echt het zelfvertrouwen om een presentatie anders te gaan doen? Eigenlijk hadden de presentaties meer weg van een assessment dan van een oefening waarin de studenten beter worden in terwijl dat toch het doel was van de cursus.

Wat helpt dan wel? Of: hoe kan je studenten nu echt laten ervaren dat ze een stap maken, iets beter kunnen waardoor ze succes ervaren en meer zelfvertrouwen krijgen. Kortom: hoe zet je studenten in een successpiraal?

1. Check altijd eerst bij de student wat hij zelf een plus- en een verbeterpunt vond van zijn prestatie. Zo kan hij zelf stoom afblazen en stimuleer je het kritisch vermogen.

2. Geef vervolgens gedoseerde feedback. Stuur op 1 compliment (top) en 1 ontwikkelpunt en van daaruit een tip.

3. Laat de student zelf de tip uitkiezen die hij wil oefenen.

4. Werk met herkansingen. Laat studenten direct de tip uitproberen.

5. Geef een compliment als hij de tip toepast en oogst daarmee succes. Mocht dit lastig zijn, souffleer dan de tip.

Op deze manier zorg jij ervoor dat studenten echt ervaren dat zij iets geleerd hebben.