06 – 39 57 55 50

De student aan zet: een verkenning van de afstudeeropdracht

In het eerste begeleidingsgesprek met je afstudeerder komt zeker de afstudeeropdracht ter sprake. Op welk vraagstuk of probleem wil de student afstuderen? Vaak is die opdracht nog onduidelijk. Het is aan de student om er meer grip op te krijgen. Hij zal ontdekken wat hij nog moet uitzoeken en/of moet navragen om tot een goed onderzoeksvoorstel te komen. Herken je het dat jij als begeleider in deze fase veel werk aan het verzetten bent met het stellen van vragen en het doen van suggesties?

Hoe zorg je ervoor dat de student de regie heeft van zijn opdracht en zélf het benodigde werk verzet? Eén van de manieren is om de student een mindmap te laten maken met als doel een verkenning van zijn afstudeeropdracht. Hij is aan het werk en jij faciliteert dit proces. Hoe gaat dit in zijn werk?

Start

Laat de student een flipovervel en kleurenstiften regelen. Instrueer de student wat hij gaat doen en met welk doel. Laat hem in het midden van het vel het onderwerp of vraagstuk schrijven. Laat hem vervolgens zo veel mogelijk trefwoorden, synoniemen en gedachten rondom de vraag (‘Wat komt er in je op bij deze vraag/dit probleem?’) op het vel schrijven. Gebruik de W-6 vragen (wat/wie/wanneer/waarom/waar) als de student vastloopt. Vraag ook met welke eerdere cursussen of opdrachten uit de opleiding de opdracht verband houdt.

Verdieping

Zorg voor verdieping door naar de aanleiding en het belang van het onderwerp te vragen en door ‘wat-vragen’ te stellen (‘wat bedoel je met…?’). Je herhaalt exact wat de student heeft gezegd en zet er ‘wat’ voor. De student wordt daarmee gedwongen zelf verder te analyseren en na te denken. Zorg dat de student zelf dwarsverbanden en relaties aangeeft door het gebruik van pijlen, lijnen etc.

Afronding

Voor de afronding laat je de student eerst samenvatten (‘Benoem wat je hebt onthouden van deze sessie?’), check je welke vragen er zijn? (‘Wat is (nog) onduidelijk?’) en wat de student vervolgens gaat doen. Laat de student de mindmap voor zichzelf meenemen.

Het werken met een mindmap is een mooie, actieve manier om studenten zelf met hun vraagstuk aan de slag te zetten en ze te laten onderzoeken wat helder is maar ook wat onduidelijk is. Het is een middel waarmee je de student faciliteert en hem verder helpt maar waarbij wel het zweet op de juiste rug staat.

Hoe doe je dit in tijden van corona wanneer je studenten niet live ziet? Twee suggesties: Je kunt een mindmap heel goed online laten maken via MSteams of Zoom. Laat de student zorgen voor een vel papier en stiften en laat hem dit opplakken op de muur zodat jij mee kan kijken en je aanwijzingen kunt geven. Een andere mogelijkheid is het inzetten van een online tool waarmee studenten kunnen werken. Ik ben zelf enthousiast over Coggle (www.coggle.it).

Succes met je begeleiding! We horen graag je ervaringen.