Start jij jouw les in de vijfde versnellling?
Heb jij deze week je eerste les na de kerstvakantie gegeven? Hoe start jij met een groep of klas op? Soms zie ik docenten in de vijfde versnelling beginnen. Na een kort welkom duiken zij direct de inhoud in, terwijl het merendeel van de studenten nog met andere zaken...
Hoe verleid je studenten tot voorbereidende opdrachten?
In een goede blended mix bepaal je wat de leeractiviteiten zijn die je voor, tijdens en na een fysieke bijeenkomst door studenten laat uitvoeren. Zo kun je studenten voor je werkcollege een kennisclip laten bekijken, een quiz laten invullen, een analyseopdracht laten...
Evalueren doe je vooral zelf!
Het einde van het eerste onderwijsblok komt in zicht. Tijd voor de broodnodige cursus- en docentevaluaties. Meestal krijgen de studenten een digitale vragenlijst in hun mailbox met een aantal vragen of stellingen. Vervolgens worden op de resultaten de nodige statische...
Ben jij een inspirerende docent?
Dit is één van de vragen die je vaak in onderwijsevaluaties tegenkomt. Met relatief lage scores op deze vraag kwam een opleiding naar mij toe. De docenten vroegen zich af wat zij konden doen om ervoor te zorgen dat zij inspirerender zouden zijn? Daar had ik geen...
Vijf quick wins om de binding van studenten te bevorderen
Het nieuwe studiejaar staat voor de deur. Volgende week komen de studenten voor hun eerste colleges weer naar de opleiding en verwelkomen we veel eerstejaars. Jij gaat weer je eerste colleges geven. De nieuwe studenten die komen gaan voor het eerst kennismaken met het...
Hoe krijgen we studenten weer naar de opleiding?
Na het opheffen van alle coronamaatregelen, hadden wij verwacht dat de studenten massaal weer naar de opleiding zouden komen. In de praktijk bleek dit nogal tegen te vallen. Studenten blijven weg en ze vragen regelmatig of de les niet online kan. Dat is toch niet...
Ben jij een goede TOL-docent?
Herken jij één van de volgende situaties? Studenten die moeite hebben om een academische tekst te begrijpen. Een verslag krijgen waarin de structuur ver te zoeken is. Afstudeerrapporten met onsamenhangende alinea’s of kromme zinnen. Van een student in het hoger...
Feedback als gesprek: stap 2 naar effectieve feedback
Feedback geven op een presentatie, op een hoofdstuk van een afstudeerrapport of op een tussentijdse opdracht. Het geven van feedback kost vaak veel tijd en energie terwijl je soms twijfelt aan het rendement. Geregeld doen studenten weinig met je feedback of maken ze...
Het ABC van feedbackgeven: stap 1 naar effectieve feedback
Momenteel begeleiden wij docenten van de opleiding Mondzorgkunde bij het geven van feedback aan hun studenten. Studenten behandelen patiënten in de kliniek waarbij ze tijdens deze behandeling ondersteuning en feedback van medestudenten en van hun docent krijgen. We...
Wat schrijft, beklijft. Weg met de laptops!
Steeds vaker zie je klaslokalen met studenten die allemaal op hun laptop bezig zijn. Twintig jaar geleden schreef iedereen nog op papier, maar de huidige generatie is vooral aan het typen, scrollen en klikken. Overigens geldt niet alleen voor studenten. Vrijwel ieder...
De Docentenacademie
Bijleveldstraat 31
3521 EM Utrecht
06 – 39 57 55 50
Algemene voorwaarden
Klachtenregeling
Privacyverklaring
KVK 76906531
NL 97 TRIO 0391 1281 91
De Docentenacademie
Maliesingel 9
3581 BB Utrecht
06 – 39 57 55 50
KVK 76906531
NL 97 TRIO 0391 1281 91