Storend gedrag wat niet stopt. Wat doe je?

Geplaatst op 31 januari 2018 door Alard Joosten

In ons vorige blog gaven wij een aantal tips hoe je met verstorend gedrag in de klas kunt omgaan. Belangrijke voorwaarde is dat je eerst met de klas de regels hebt afgestemd zodat studenten met een minimale interventie van jouw kant zichzelf kunnen corrigeren. Het is natuurlijk geweldig als jij weinig hoeft te doen om studenten weer snel bij de les te betrekken.

Maar soms helpt dit niet en moet je naar hardere interventies grijpen. Twee studenten die blijven kletsen met elkaar, een student die doorgaat met eten, iemand die je constant onderbreekt. Wat doe je om dit aanhoudende storende gedrag te stoppen?

Lees meer

Omgaan met storend gedrag

Geplaatst op 10 januari 2018 door Alard Joosten

Regels in de klas zijn noodzakelijk om het lesgeven en het leren te bevorderen. Immers, je schept met regels een voorspelbare lessituatie en dat is één van de voorwaarden willen studenten kunnen leren. Nu hoop je natuurlijk dat je helemaal niet naar de regels hoeft te grijpen en dat niemand de les verstoort. Alles wat je aan preventie kunt doen is natuurlijk meegenomen. Wanneer jouw lessen bijvoorbeeld een duidelijke structuur hebben, weten studenten wat ze kunnen verwachten en dat voorkomt gedoe. Voorkomen is beter dan genezen toch?

Maar soms gaat het toch mis. Studenten die na de pauze met broodjes in de les komen, op Facebook zitten, hun rommel in de klas laten liggen etc. Tsja en wat doe je dan?

Lees meer

Regels in de klas: hoe doe je dat?

Geplaatst op 6 december 2017 door Alard Joosten

In ons vorige blog schreven we dat regels in de klas belangrijk zijn omdat ze bijdragen aan een veilig en positief leerklimaat. Regels helpen om ongestoord les te geven waardoor studenten kunnen leren. Het is belangrijk om deze onderliggende behoefte te communiceren aan je studenten zodat ook zij de reden voor de regels begrijpen. Zo creëer je draagvlak voor een regel als ‘we eten niet in de klas’. De regels zijn geen doel op zich maar een middel.

Hoe stel je nu een regel op en hoe communiceer je die met je studenten?

Lees meer

Regels in de klas: waarom en hoe?

Geplaatst op 8 november 2017 door Saskia van Laar

 

Mogen studenten wel of niet eten in de klas? Mag de telefoon op tafel of moet hij in de tas? Worstel je soms ook met regels in de klas?  Waarom stel je ze en hoe pak je dat aan?

Lees meer

Een succesvol einde van de les

Geplaatst op 4 oktober 2017 door Alard Joosten

Gaat het einde van jouw les ook vaak rommelig? Studenten die al hun jassen aantrekken, hun spullen pakken en door elkaar praten terwijl jij ze nog van alles wilt meegeven?

De laatste minuten van een les zijn essentieel. Je maakt het leren zichtbaar voor jou en je studenten en je zorgt dat jullie beiden de les naar tevredenheid kunnen afsluiten. Hoe pak je dat handig aan?

Lees meer

Goed voor de groep vanaf de start

Geplaatst op 30 augustus 2017 door Alard Joosten

Goed voor de groep vanaf de start1.

Heb jij ook genoten van een heerlijke zomervakantie? Veel nieuwe energie opgedaan? Klaar voor de start van het nieuwe schooljaar?

Iedere keer vraag ik mij aan het begin weer af: kan ik het nog wel, dat lesgeven? Lukt het mij om de aandacht van 30 studenten te krijgen? Zenuwen gieren dan even door mijn keel. Hoe is dit bij jou?

Met deze vijf tips kun jij de start van jouw eerste les tot een succes maken, voor jou en jouw studenten.

Lees meer

Professionele vakantieliefde

Geplaatst op 12 juli 2017 door Saskia van Laar

Het is pas dag 2 van een prachtige wandelreis door de Dolomieten, wanneer ik een vlaag van irritatie op voel komen. Eén van mijn deelnemers klaagt steen en been over het feit dat hij geen éénpersoons kamer heeft, ook al wist hij dit van tevoren en is hij hiermee akkoord gegaan. Natuurlijk toon ik als reisleidster begrip en vertel hem dat ik snap dat het vervelend is om een kamer te moeten delen. Ik leg hem ook uit dat het hotel helaas niet meer kamers heeft.

Hij blijft er alleen over doorgaan in de groep, terwijl we tussen de overweldigende bloemenpracht van een alpenweide staan! Ik deins van hem terug, keer mijn rug naar hem toe en probeer hem te negeren. Dan schiet mij opeens de term ´professionele liefde´ weer te binnen. Als professional is het de kunst om van al je deelnemers te ´houden´. Ik moet dus niet van hem weg, maar er juist op af. Werk aan de winkel!

Lees meer

De studiehandleiding: draak of…

Geplaatst op 28 juni 2017 door Alard Joosten

Het studiejaar loopt alweer tegen het einde. Dit betekent ook dat het nu de tijd is om je onderwijs voor het nieuwe studiejaar klaar te zetten. Het herzien of bijstellen van de handleiding is één van de klussen. En als je voor volgend jaar een hele nieuwe cursus hebt ontwikkeld dan hoort daar natuurlijk ook een hele nieuwe handleiding bij. Een leuke en uitdagende klus?

‘Ze worden niet gelezen’. Dat is het meest gehoorde commentaar van docenten over de studiehandleidingen. Dat verbaast ons niet. Ten eerste vinden we de meeste handleidingen onaantrekkelijk om te lezen door onpersoonlijk, wollig taalgebruik en de vele passieve constructies . Ten tweede wordt alle informatie uit de handleiding vaak nog eens verteld in de eerste les. Tsja, wat is dan het nut en de noodzaak van studenten om de handleiding te lezen?

Lees meer

Welke werkvorm bij welk leerdoel? Vaardigheden, deel I

Geplaatst op 13 juni 2017 door Saskia van Laar

 

In onze vorige blogs gaven wij allerhande tips voor het nabespreken van individuele en groepsopdrachten, maar voor welk leerdoel zet je nu welke opdracht in? Stel je wilt je studenten een vaardigheid aanleren.

Lees meer

Drie tips voor het nabespreken van individuele opdrachten

Geplaatst op 31 mei 2017 door Alard Joosten

In ons vorige blog heb je  drie tips gekregen om de nabespreking van groepsopdrachten effectief te organiseren (vorige blog). Soms wil je alleen iedere individuele student persoonlijk een leerervaring geven, waarvoor individuele opdrachten veel geschikter zijn. . Denk aan het beoordelen van een case, het schrijven van een tekst of het oefenen van een presentatie. Op welke manier organiseer je dan de nabespreking? Ga je dan ieders resultaat in de klas inventariseren? Naast dat dit veel tijd kost is dit ook behoorlijk saai en de vraag is wat dit voor de studenten die op dat moment niet aan bod zijn oplevert.

Hoe kan je in de klas een terugkoppeling zo organiseren zodat iedere student maximaal kan leren van zijn individuele resultaat? Met deze drie tips gebruik je ieders tijd effectief, differentieer je naar iedere student en laat je studenten met, van en door elkaar leren. Precies waarvoor ze je naar je les komen!

Lees meer