Een succesvol einde van de les

Geplaatst op 4 oktober 2017 door Alard Joosten

Gaat het einde van jouw les ook vaak rommelig? Studenten die al hun jassen aantrekken, hun spullen pakken en door elkaar praten terwijl jij ze nog van alles wilt meegeven?

De laatste minuten van een les zijn essentieel. Je maakt het leren zichtbaar voor jou en je studenten en je zorgt dat jullie beiden de les naar tevredenheid kunnen afsluiten. Hoe pak je dat handig aan?

Lees meer

Goed voor de groep vanaf de start

Geplaatst op 30 augustus 2017 door Alard Joosten

Goed voor de groep vanaf de start1.

Heb jij ook genoten van een heerlijke zomervakantie? Veel nieuwe energie opgedaan? Klaar voor de start van het nieuwe schooljaar?

Iedere keer vraag ik mij aan het begin weer af: kan ik het nog wel, dat lesgeven? Lukt het mij om de aandacht van 30 studenten te krijgen? Zenuwen gieren dan even door mijn keel. Hoe is dit bij jou?

Met deze vijf tips kun jij de start van jouw eerste les tot een succes maken, voor jou en jouw studenten.

Lees meer

Professionele vakantieliefde

Geplaatst op 12 juli 2017 door Saskia van Laar

Het is pas dag 2 van een prachtige wandelreis door de Dolomieten, wanneer ik een vlaag van irritatie op voel komen. Eén van mijn deelnemers klaagt steen en been over het feit dat hij geen éénpersoons kamer heeft, ook al wist hij dit van tevoren en is hij hiermee akkoord gegaan. Natuurlijk toon ik als reisleidster begrip en vertel hem dat ik snap dat het vervelend is om een kamer te moeten delen. Ik leg hem ook uit dat het hotel helaas niet meer kamers heeft.

Hij blijft er alleen over doorgaan in de groep, terwijl we tussen de overweldigende bloemenpracht van een alpenweide staan! Ik deins van hem terug, keer mijn rug naar hem toe en probeer hem te negeren. Dan schiet mij opeens de term ´professionele liefde´ weer te binnen. Als professional is het de kunst om van al je deelnemers te ´houden´. Ik moet dus niet van hem weg, maar er juist op af. Werk aan de winkel!

Lees meer

De studiehandleiding: draak of…

Geplaatst op 28 juni 2017 door Alard Joosten

Het studiejaar loopt alweer tegen het einde. Dit betekent ook dat het nu de tijd is om je onderwijs voor het nieuwe studiejaar klaar te zetten. Het herzien of bijstellen van de handleiding is één van de klussen. En als je voor volgend jaar een hele nieuwe cursus hebt ontwikkeld dan hoort daar natuurlijk ook een hele nieuwe handleiding bij. Een leuke en uitdagende klus?

‘Ze worden niet gelezen’. Dat is het meest gehoorde commentaar van docenten over de studiehandleidingen. Dat verbaast ons niet. Ten eerste vinden we de meeste handleidingen onaantrekkelijk om te lezen door onpersoonlijk, wollig taalgebruik en de vele passieve constructies . Ten tweede wordt alle informatie uit de handleiding vaak nog eens verteld in de eerste les. Tsja, wat is dan het nut en de noodzaak van studenten om de handleiding te lezen?

Lees meer

Welke werkvorm bij welk leerdoel? Vaardigheden, deel I

Geplaatst op 13 juni 2017 door Saskia van Laar

 

In onze vorige blogs gaven wij allerhande tips voor het nabespreken van individuele en groepsopdrachten, maar voor welk leerdoel zet je nu welke opdracht in? Stel je wilt je studenten een vaardigheid aanleren.

Lees meer

Drie tips voor het nabespreken van individuele opdrachten

Geplaatst op 31 mei 2017 door Alard Joosten

In ons vorige blog heb je  drie tips gekregen om de nabespreking van groepsopdrachten effectief te organiseren (vorige blog). Soms wil je alleen iedere individuele student persoonlijk een leerervaring geven, waarvoor individuele opdrachten veel geschikter zijn. . Denk aan het beoordelen van een case, het schrijven van een tekst of het oefenen van een presentatie. Op welke manier organiseer je dan de nabespreking? Ga je dan ieders resultaat in de klas inventariseren? Naast dat dit veel tijd kost is dit ook behoorlijk saai en de vraag is wat dit voor de studenten die op dat moment niet aan bod zijn oplevert.

Hoe kan je in de klas een terugkoppeling zo organiseren zodat iedere student maximaal kan leren van zijn individuele resultaat? Met deze drie tips gebruik je ieders tijd effectief, differentieer je naar iedere student en laat je studenten met, van en door elkaar leren. Precies waarvoor ze je naar je les komen!

Lees meer

Drie tips hoe een goede nabespreking van groepsopdrachten te organiseren

Geplaatst op 16 mei 2017 door Alard Joosten

Je hebt een opdracht gegeven aan groepjes studenten en je wilt de resultaten bespreken. Je vraagt ieder groepje om zijn resultaat aan de klas te presenteren waarna ze vervolgens feedback krijgen. En wat zie je gebeuren? De presentaties en de feedback kosten veel tijd en het wordt op den duur behoorlijk saai. Bovendien blijken de studenten niet geïnteresseerd in elkaars resultaten . De feedback moet meestal alleen van jou komen.

Hoe kun je nu een nabespreking van groepsopdrachten zo organiseren dat het aantrekkelijk is voor de hele klas om mee te doen en het niet saai wordt? Zodat je bovendien binnen de tijd blijft en dat uiteindelijk iedereen maximaal leert? Ik geef je drie tips hoe je dit kunt bewerkstelligen.

Lees meer

De kunst van het goed nabespreken van opdrachten

Geplaatst op 2 mei 2017 door Alard Joosten

De kunst van het goed nabespreken van opdrachten[1]

Herken je dat je de studenten in groepen een opdracht laat uitvoeren en denk nog ruimschoots tijd te hebben voor de nabespreking, maar plots is de les bijna om? Duren jouw nabesprekingen soms langer dan de opdracht zelf? Gebeurt het je weleens dat alle groepjes hun resultaat presenteren, terwijl de helft van de toehoorders afhaakt en jij bijna de enige bent die feedback geeft? Of dat op jouw vraag ´hoe ging het?´ wel heel weinig reactie komt?

Lees meer

Hoe bewaak je de tijd bij zelfstandig werken?

Geplaatst op 18 april 2017 door Saskia van Laar

 

Herken je dat je je studenten een opdracht hebt gegeven om in groepjes aan de slag te gaan. Ze zijn allemaal bezig en jij ondersteunt volgens het drierondjesmodel uit ons vorige blog. Je ziet alleen dat het ene groepje al bijna klaar is en zich flink dreigt te vervelen, terwijl het andere groepje pas halverwege is. Hoe zorg je er nu voor dat iedereen tegelijk afrondt? Met de volgende do´s en don´ts bewaak je de tijd op een charmante en effectieve manier zodat je tegelijkertijd met het gevraagde resultaat komt.

Lees meer

Wat te doen tijdens opdrachten? Werk met het drierondjesmodel

Geplaatst op 5 april 2017 door Alard Joosten

Vorige week gaf ik een training aan docenten. Zij kregen de opdracht om voor studenten een adequate instructie bij een oefening uit te schrijven. Ik lichtte de opdracht toe en de docenten gingen zelfstandig aan de slag. Zij hadden hiervoor tien minuten de tijd. Tsja, en wat deed ik in die tijd?

Lees meer