Waardevolle feedback van studenten? Doe de BEVERTOEWEG
Binnen de opleiding Mondzorgkunde van de Hogeschool Utrecht behandelen tweede en derdejaars studenten op de kliniek echte patiënten. Door feedback van hun docenten krijgen studenten zicht op hun ontwikkeling. Wij mochten de docenten professionaliseren op hun...
Hoe draag je effectief bij aan de autonomie van studenten?
In mijn vorige blog benoemde ik vier valkuilen waar je in kunt trappen als je de autonomie van studenten wilt stimuleren. Een docent reageerde op dit blog met de vraag: maar hoe kan ik dan wel op een effectieve manier autonomie bevorderen? Of: wat kan ik in mijn...
De valkuilen en misverstanden rondom autonomie
Studenten van de Juridische Hogeschool van Fontys hebben een petitie opgezet tegen de nieuwe onderwijsmethode van hun opleiding. Dit artikel was zaterdag 1 april in de Volkrant te lezen (link). Dit is het tweede artikel naar aanleiding van de onderwijsmethodiek High...
Geef studenten perspectief
In mijn vorige blog pleitte ik voor het bewust confronteren van studenten met hun onbekwaamheid met als doel ze beter in de leerstand te krijgen. Maar schieten studenten dat niet op slot waardoor ze niet mee kunnen komen? Deze reactie kreeg ik van een docent. Ik snap...
Hoe zet je studenten in een leerstand?
In mijn vorige blog benadrukte ik het belang om eerst aandacht te besteden aan een goed contact en contract met studenten voordat je de inhoud induikt. Je hebt dan afgestemd met de studenten, ze weten wat ze gaan doen en met welk doel. Dan start je met de inhoud,...
Start jij jouw les in de vijfde versnellling?
Heb jij deze week je eerste les na de kerstvakantie gegeven? Hoe start jij met een groep of klas op? Soms zie ik docenten in de vijfde versnelling beginnen. Na een kort welkom duiken zij direct de inhoud in, terwijl het merendeel van de studenten nog met andere zaken...
Hoe verleid je studenten tot voorbereidende opdrachten?
In een goede blended mix bepaal je wat de leeractiviteiten zijn die je voor, tijdens en na een fysieke bijeenkomst door studenten laat uitvoeren. Zo kun je studenten voor je werkcollege een kennisclip laten bekijken, een quiz laten invullen, een analyseopdracht laten...
Evalueren doe je vooral zelf!
Het einde van het eerste onderwijsblok komt in zicht. Tijd voor de broodnodige cursus- en docentevaluaties. Meestal krijgen de studenten een digitale vragenlijst in hun mailbox met een aantal vragen of stellingen. Vervolgens worden op de resultaten de nodige statische...
Ben jij een inspirerende docent?
Dit is één van de vragen die je vaak in onderwijsevaluaties tegenkomt. Met relatief lage scores op deze vraag kwam een opleiding naar mij toe. De docenten vroegen zich af wat zij konden doen om ervoor te zorgen dat zij inspirerender zouden zijn? Daar had ik geen...
Vijf quick wins om de binding van studenten te bevorderen
Het nieuwe studiejaar staat voor de deur. Volgende week komen de studenten voor hun eerste colleges weer naar de opleiding en verwelkomen we veel eerstejaars. Jij gaat weer je eerste colleges geven. De nieuwe studenten die komen gaan voor het eerst kennismaken met het...
De Docentenacademie
Bijleveldstraat 31
3521 EM Utrecht
06 – 39 57 55 50
Algemene voorwaarden
Klachtenregeling
Privacyverklaring
KVK 76906531
NL 97 TRIO 0391 1281 91
De Docentenacademie
Maliesingel 9
3581 BB Utrecht
06 – 39 57 55 50
KVK 76906531
NL 97 TRIO 0391 1281 91